Hikayat Abunawas

Al-Kisah tersebutlah (dalam Hikayat 1001 malam) Abunawas yang bijaksana dalam pemerintahan seorang Sultan di Kota Baghdad. Sultan memang teringin sangat nak uji kepandaian Si Abunawas. Maka dia pun berpakatlah dengan Memanda Menterinya mencari ide hendak kenakan si Abunawas. Baginda memerintahkan sebuah kolam besar dibina yang memuatkan seramai 7 orang di dalamnya. Baginda memerintahkan 6 orang pengawalnya menyertai permainan yang dirancangkan.

Abunawas diperintahkan ke Istana. Kata baginda ”Hai.. Abunawas beta ingin kamu masuk ke dalam kolam tu bersama 6 orang dan menyelam ke dasarnya Apabila timbul, kamu mesti tunjukkan kepada beta sibiji telor ayam nanti yang kamu dapat di dasarnya. Ingat kamu mempunyai 2 (dua) kali selaman saja, tidak lebih dari itu. Kalau kamu tidak dapat, Kamu akan beta pancung”, katanya lagi.” Baiklah tuanku..” Berkatalah si Abunawas.



Syahdan dalam hatinya berkata apa pula tipu muslihat raja ku ini. Maka, acara dimulakan, mulalah mereka menyelam. Apabila timbul semua 6 orang pengawal istana tadi menunjukkan mereka dapat sebiji telor ayam. Abunawas timbul dengan tangan kosong. Abunawas berasa heran macamana 6 orang tadi begitu mudah mendapat telor. Raja berkata..”Ha.. Abu, macamana sekarang kamu ada satu peluang saja lagi “Baiklah tuanku, beta akan coba sekali lagi..” Dalam hatinya bersuara... Mati lah aku kali ni kalau pendek akal ku. Tapi si Abunawas senantiasa berakal bijak.

Lalu dia menyelam dan akalnya bermain-main untuk menjawab kesimpulan yang Sultan berikan. Lalu ia timbul maka dia pun berkokoklah seperti ayam jantan lagaknya sekuat hati... Sultan pun terkejut dan berkata..””Ha,, wahai si Abunawas kenapa pula kamu buang tebiat berkokok sekuat hati ni..macamana dengan telor ayam, dapat ke tidak?..” Berkatalah Si Abunawas yang bijak laksana ”Ampun tuanku, tahukah patek berbuat apa itu tadi..” Berkata Baginda..”Tahu kamu berkokok laksana seperti ayam jantan lakunya.”

“Ha..kalau tuanku tahu pateklah laksana (ibaratkan) si ayam jantan. Dan ayam jantan tidak akan mengeluarkan telor. Oleh itu maka tiada lah patek dapat mengemukakan pada tuanku walau sebiji telor apa jua pun.” Kata beliau lagi..”Oooooo begitu rupanya, ” kata Baginda. Dalam hatinya bersuara, ”Memang sah bijak betul si Abunawas ni... “Baiklah”..kalau begitu apahal lak jadinya dengan mereka yang mendapat telor-telor tadi tu..”..”Ha.”kata si Abunawas lagi..”Kalau tuanku nak tahu mereka semua tu adalah laksana si ayam betina. Sebab itulah mereka dapat seorang sebiji telor apabila timbul... “ ‘Benar... benar katamu wahai Abunawas, mulai hari ini beta lantik dikau menjadi penasihat istana... “Abunawas pun sangat gembira dan bersyukur dengan kebijaksanaan yang Tuhan berikan...